Als er één niet zuinig is, dan God. Dat zie je gelijk, op de eerste bladzij van de bijbel, waar van de schepping wordt verhaald. Nee, dat is geen biologie of natuurkunde, dat is een loflied, op Hem die de oorsprong is van alle dingen. Je ziet het voor je ogen gebeuren als je het scheppingsverhaal leest, hoe God het een na het ander in het aanzijn riep, alles even prachtig.

Genesis 1 vers 26 – 28 en 31

Na vijf dagen heeft Hij het voor elkaar, een aarde die klinkt als een klok, die jubelt en juicht als een paradijs. “Laten wij mensen maken”, zegt God op de zesde dag, “mensen naar ons beeld en onze gelijkenis”. Ook dan gaat het er niet zuinig aan toe. Een mens schept God in wie Hij zichzelf weerspiegeld ziet. In wie Zijn creativiteit en intelligentie, Zijn liefde en hart oplichten. Geen mens die Hij eronder houdt, maar die in elk opzicht Zijn trekken vertoont. Een volwaardig ‘tegenover’ om mee op te trekken. Aan wie Hij het werk van Zijn handen toevertrouwt, het beheer over al het geschapene. Om dóór te gaan op wat Hij begon en zich zodoende voluit te ontplooien. Laat niemand beweren dat de Eeuwige ons klein hield. Al vindt die leugen, die al gauw opgeld deed tegen alle bewijzen in, nog altijd gretig gehoor.

“En God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk”. Mooi is dat. De mens was van meet af aan niet alleen en op zichzelf aangewezen, maar tweevoudig, mannelijk en vrouwelijk, man en vrouw. Een Joodse rabbijn verwoordde het zo: “Alleen is maar alleen, daarom zullen ze samen zijn, die twee, zo sprak de Eeuwige”. Daarmee is het geheim van ons mens-zijn getypeerd. Gemaakt werden we voor elkaar, om lief te hebben, over en weer verbonden te zijn. Als elkaars wederhelft, geestelijk en lichamelijk, emotioneel en rationeel zo op elkaar aangelegd en afgestemd, dat je elkaar naadloos aanvoelt en aanvult.

Uitgerekend dit over en weer, dit liefhebben en geliefd worden en daar samen van genieten, maakte het paradijs tot hemel op aarde. Voeg daar het open en onbevangen over en weer aan toe met Hem die ons schiep en je beseft: beter konden wij het niet krijgen. In één woord: top. Zo zei ook God toen Hij het zag: zeer goed. Tov in het Hebreeuws. Gaaf op zijn Hollands gezegd. Dat was het en dat blijft het. Want nog altijd is dit het beste wat je als mens kan overkomen wanneer je iets van deze liefde gewaar wordt, van God en van de ander. Jij je gezien weet door de hemel en bemind wordt door elkaar. Ik heb nog nooit iemand ontmoet, die daar niet vrolijk van werd. Integendeel. Zo één voelt zich bevoorrecht, een gezegend mens, zonder uitzondering.

Intussen is dit al lang niet meer de gewoonste zaak van de wereld. Zo alledaags als het ooit was, zo uitzonderlijk is het geworden. Waar God het meest verrukt over was, ging als eerste teloor. Zonde. Met alle ellende en narigheid van dien. Want wat kunnen we ons bij vlagen alleen en eenzaam voelen. Verloren en verlaten. Ontheemd en verweesd. Zelfs al heb je alle geluk van de wereld en rijen mensen om je heen. Het enige wat ons dan nog rest is ervan dromen. Zonder te weten hoe we ooit weer in die liefde thuis kunnen komen. Goddank bleef God ervoor gaan. Bladzij na bladzij verhaalt de Bijbel daarvan.

1 antwoord
  1. Doom Thomas
    Doom Thomas zegt:

    Mooi, hoe dominee Visser het zegt. En het is zo, Hij de Almachtige heeft naar de mens omgezien en ziet nog steeds naar de mens om.
    Daarvan getuigt het volbrachte werk op de heuvel Golgotha, de Almachtige, de Schepper van hemel en aarde gaf Zijn enige geboren Zoon Jezus Christus.
    Wat getuigt van Zijn enorme liefde voor de mens. Dan stel ik mij altijd de vraag, net zoals David ook afvroeg: wat is de mens dat U naar hem omziet?
    Prachtig te mogen weten dat Hij, de Almachtige naar ons omziet. Alleen voelen zit er bij mij niet meer in. Ik kan het niet omschrijven, maar weet dat Hij er is.
    Hij die naar mij omziet. De Heere God, de Almachtige. Die ik Vader mag noemen.Geprezen is Zijn grote Naam.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *